Innovation

Banca de mâine: tendinţe care modelează viitorul

Man using smartwatch during Contactless transaction at outdoor ATM.

Modul în care ne gestionăm banii s-a schimbat vizibil în ultimele decenii. De la drumurile la bancă pentru depuneri sau retrageri de numerar, la operaţiuni bancare printr-o simplă apăsare de buton, tehnologia a transformat fundamental relaţia dintre oameni şi bani, reconfigurând modul în care facem şi primim plăţi.

Ritmul schimbărilor nu pare să încetinească - noi jucători FinTech continuă să apară, contribuind la redefinirea ecosistemului de plăţi global, creând noi tipuri de produse şi servicii bancare.

De la conturi curente la asigurări, obiectivul suprem al băncii viitorului va fi acela de a oferi opţiuni mai bune, acces îmbunătăţit şi mai mult control asupra modului în care ne gestionăm banii, toate acestea în deplină siguranţă pentru client.  Dar care dintre tendinţele observate în prezent vor modela banca viitorului? Cum poate avea tehnologia un impact pozitiv?

Banking pentru noi economii

Tehnologia a schimbat fundamental modul în care cumpărăm sau vindem produse și facem afaceri. Concepte relativ noi, cum ar fi economia la cerere („gig economy”) şi pieţele online (“online marketplaces”) au devenit principalele motoare ale comerţului global şi au dus la creşterea cererii pentru noi tipuri de servicii bancare. Pentru a ţine pasul, băncile utilizează tot mai mult noile tehnologii precum inteligenţa artificială (AI) şi blockchain pentru a se asigura că utilizatorii îşi pot gestiona cu uşurinţă finanţele.

Vedem deja multe bănci analizând potenţialul oferit de blockchain pentru a eficientiza procesele back-end, îmbunătăţind totodată experienţa generală a utilizatorilor. Platforma  B2B Connect de la Visa, care simplifică plăţile transfrontaliere, este una dintre modalităţile prin care colaborăm cu partenerii noştri în dorinţa de a valorifica tehnologia blockchain. 

Furnizorii explorează şi posibilităţile de a utiliza inteligența artificială pentru simplificarea şi securizarea proceselor bancare.  AI reprezintă o componentă importantă a multor servicii pentru clienţi oferite de companiile FinTech, având potenţialul de a revoluţiona modul în care băncile acceptă noi utilizatori, gestionează problemele sistemului şi chiar previn fraudele. Soluţii noastre AI au ajutat deja furnizori să prevină fraude cu o valoare estimată de 25 de miliarde USD pe an.

Vom putea renunţa la parole?

Pe măsură ce operațiunile noastre financiare se mută tot mai mult online, riscurile cu care ne confruntăm evoluează, iar protecţia oferită de furnizori trebuie să ţină pasul cu acestea. Protejarea informaţiilor şi banilor consumatorilor în era digitală este complexă, iar furnizorii de servicii financiare vor fi nevoiţi să abordeze securitatea cibernetică pe mai multe niveluri.  

Abordările tradiţionale cu privire la plăţile online – cum ar fi introducerea manuală a parolelor statice şi a credențialelor de plată – ar trebui să fie adaptate utilizatorului modern. Pe de altă parte, o abordare integrată a autentificării va permite plăţi mai rapide, mai simple şi mai sigure atunci când utilizăm calculatoare, dispozitive mobile, aplicaţii mobile, wearables şi dispozitive IoT. Se vor respecta astfel noile reglementări europene, precum autentificarea strictă a clienţilor (Strong Customer Authentication - SCA), datorită căreia consumatorii vor trece la autentificarea biometrică, prin recunoaștere facială, vocală sau cu amprentă digitală.  

Banca responsabilă

Eliminarea dezechilibrelor şi creşterea sustenabilă vor fi o prioritate pentru fiecare instituţie financiară în noul deceniu.  Este evident că furnizorii care dau curs oportunităților de lărgire a accesului la serviciile financiare pentru comunităţi şi segmente ale societăţii insuficient deservite au mari şanse să fie răsplătiţi cu fidelitatea şi încrederea consumatorilor, într-un moment în care piaţa este tot mai fragmentată.

De asemenea, tot mai mulţi consumatori sunt foarte atenţi atunci când îşi fac cumpărăturile din dorinţa de a reduce impactul negativ asupra planetei. Prin urmare, se vor aştepta ca furnizorii de servicii financiare să le faciliteze posibilitatea de a alege opţiuni sustenabile. Băncile care vor veni cu soluţii inovatoare în acest sens vor fi cu un pas înainte în îndeplinirea cerințelor consumatorilor. Vedem deja companii FinTech precum Tomorrow care își construiesc o bază de clienţi solidă prin abordarea unui banking etic şi sustenabil.

Visa, promotor al băncilor de mâine

În calitate de lider mondial în domeniul plăţilor digitale, avem datoria de a sprijini instituţiile financiare - fie că este vorba de nume consacrate, de jucători nou-apăruți pe piață sau de următoarea generaţie care impune transformări radicale -  să valorifice tehnologia şi să se adapteze la noile provocări.  Reţeaua puternică de care dispunem şi o expertiză solidă ne permit să contribuim la construirea băncii viitorului.

Puteți afla mai multe despre modul în care lucrăm cu partenerii aici.

Tag: Payment trends Tag: Payment technology Tag: Artificial Intelligence Tag: Biometrics