Security

Cum să ne protejăm de fraudă

Man sitting at home and shopping online.

Probabil ați observat mai multe e-mailuri și mesaje suspecte în ultimul an, care vă solicitau să confirmați datele de plată pentru un produs pe care nu l-ați comandat sau să plătiți o taxă pentru un serviciu de livrare.

Cel mai recent studiu Visa realizat în 2021, în Marea Britanie, arată că generațiile mai tinere sunt cel mai mult expuse riscului de fraudă [1].
 

Cele mai frecvente tipuri de phishing 

(înșelătorii cibernetice)

 

Phishing prin mesaje SMS

 

Phishing prin e-mail

 

Phishing prin rețelele de socializare

 

 

 

 

 

Un mesaj trimis pe telefonul mobil care pretinde că este de la bancă sau din partea unui serviciu de livrare și vă încurajează să dați click pe un link pentru a vă fura datele personale.

 

Un e-mail care pretinde a fi de la o companie cunoscută, cu scopul de a vă fura datele personale sau banii. 

 

Phishingul în social media implică un fraudator care creează conturi și pagini false în încercarea de a-i păcăli pe utilizatori să-și trimită datele personale.

 

Cu toate acestea, este important să știți că a vorbi cu cei dragi despre acest lucru ar putea ajuta mult la prevenirea acestui fenomen. Împărtășind experiențele noastre, putem elimina percepția negativă asupra victimelor fraudei și putem contribui la reducerea riscului.

Indiferent de modul în care se petrece, impactul emoțional negativ al fraudei este la fel de mare ca și cel financiar. Conform studiului Visa, una din patru victime a declarat că s-a simțit rușinată (22% dintre respondenți), stânjenită (26%) sau supărată (24%) ca urmare a faptului că a fost victima unei fraude. De fapt, jumătate dintre cei vizați de fraudatori (49% dintre cei chestionați) nici măcar nu au povestit familiei despre ce li s-a întâmplat.

Carl Cunard, un creator de conținut care s-a alăturat Visa pentru a încuraja mai mulți oameni să vorbească despre fraudă, înțelege importanța de a vorbi deschis despre acest lucru cu prietenii și familia.

Personal, am observat mult mai multe mesaje și e-mailuri frauduloase în ultima vreme, însă nu avem obiceiul de a vorbi despre acest lucru decât atunci când suntem înșelați. Oamenii se pot simți jenați sau rușinați, dar sunt de părere că ar trebui să încercăm să normalizăm acest fenomen.

Ori de câte ori primesc un e-mail sau un mesaj fals, încerc să îmi avertizez cunoscuții, printr-un mesaj în conversațiile de pe grupuri sau un telefon dat familiei și prietenilor, fiindcă vreau să mă asigur că și ei sunt la curent și sunt foarte vigilenți. De asemenea, mă simt liniștit dacă știu că am făcut tot ce ține de mine pentru a preveni ca ei să fie fraudați. Am colaborat cu Visa pentru a convinge mai mulți oameni să vorbească despre fraudă, astfel încât să îi putem ajuta și pe alții să identifice semnele.”

Trei sferturi (76%) dintre participanții la studiul Visa sunt de părere că mai multe discuții despre fraudă ar avea un impact pozitiv în ceea ce privește combaterea acestui fenomen.

Prin urmare, iată cinci lucruri pe care le puteți face pentru a vă proteja pe voi și pe cei dragi:

 

1.      Citiți cu atenție înainte de a da click

Dacă nu sunteți sigur că un e-mail pe care îl primiți este autentic sau dacă observați că include caractere ciudate, greșeli de ortografie sau nu se potrivește cu branding-ul companiei, nu deschideți link-urile și nu descărcați fișiere.
 

2.      Verificați cine este expeditorul și preluați controlul

Dacă ar veni cineva la ușă pretinzând că este de la bancă sau de la o firmă de livrare și v-ar solicita informații personale, cel mai probabil i-ați cere o dovadă în acest sens. Și în cazul de față este la fel. Asigurați-vă că persoana cu care vorbiți este chiar cine spune că este.

Cel mai bine este să încercați să folosiți un mod de comunicare diferit de cel prin care ați fost contactați. Spre exemplu, dacă primiți un mesaj scris prin care vă sunt solicitate informații bancare, încercați să trimiteți un e-mail companiei sau să discutați direct pentru a verifica dacă este vorba de solicitare reală.
 

3.      Nu vă simțiți jenați

A fi ținta infractorilor poate fi eveniment supărător, cu un impact emoțional puternic. Potrivit studiului Visa, una din patru (26%) victime ale fraudei s-au simțit jenate după eveniment.

4.      Raportați de fiecare dată

Alertați instituțiile relevante, cum ar fi poliția sau banca dumneavoastră, în legătură cu tentativele de fraudă. Astfel, puteți ajuta la combaterea fenomenului, prin închiderea site-urilor, a liniilor telefonice, a conturilor de rețele sociale și bancare false.

5.      Discutați deschis despre fraudă

Când primiți sau vedeți un mesaj fraudulos, spuneți-le celorlalți. A vorbi despre fraudă cu cei dragi și a împărtăși sfaturi despre identificarea semnelor fraudei ar putea ajuta la prevenirea acestui fenomen.

 

[1] Studiu comandat de Visa și realizat de Opinium, în perioada 14 – 18 mai 2021, în Marea Britanie, pe un eșantion reprezentativ la nivel national, de 2000 de respondenți.

Tag: Fraud Tag: Payment Security Tag: Cybersecurity