Innovation

Tendințe în plăți de urmărit în 2022

Consumer who is preparing to tap to pay using a smartwatch against a mobile phone.

Ultimii doi ani au avut un impact major asupra modului în care funcționează întreaga lume, iar plățile nu au făcut excepție. Consumatorii au fost nevoiți să cumpere mai des online – și o parte dintre ei au descoperit lumea comerțului online pentru prima dată. Ceea ce, la începutul pandemiei, ar fi putut părea un comportament de cumpărare temporar, a devenit cel mai probabil permanent.

La nivel global, cheltuielile în comerțul electronic (excluzând călătoriile) sunt, în prezent, de aproape 1,5 ori mai mari comparativ cu 2019[1], iar 60% dintre consumatori spun că modul în care plătesc s-a schimbat pentru totdeauna.

România urmează această tendință globală - valoarea plăților online la nivel local a crescut cu 34% în 2021 față de anul precedent, în timp ce față de 2019 creșterea a fost de aproape 80%, potrivit datelor agregate publicate de Banca Națională.

Digitalizarea numerarului are loc cu o viteză accelerată atât pe piețele emergente, cât și pe piețele dezvoltate și, în pofida incertitudinilor care persistă, o serie de tendințe au început deja să se consolideze.

Iată câteva dintre aceste tendințe pe care le urmărim îndeaproape în 2022:
 

1. Plățile contactless

Așa cum am văzut anterior, o mare parte din comerț s-a mutat online în ultimii doi ani, dar oamenii continuă să meargă și în magazinele fizice pentru bunuri și servicii. Atunci când vorbim de tranzacții electronice în magazin, plățile contactless sunt de departe cele mai utilizate, un comportament influențat inclusiv de protocoalele sanitare de distanțare socială și de reducere a contactului fizic.

La nivel global, cu excepția Statelor Unite, peste 70% din plățile electronice în magazin sunt contactless, iar peste 70 de țări și regiuni înregistrează rate de penetrare mai mari de 50% pentru tranzacțiile contactless[2].

România se află într-o poziție excelentă în acest ecosistem datorită infrastructurii de plată moderne, rețeaua de aproape 300.000 de terminale POS fiind aproape în totalitate contactless, dar și entuziasmului cu care consumatorii au adoptat noile tehnologii. Ca dovadă a acestei poziții excelente, România a fost printre primele 15 țări din lume în care a fost implementat anul trecut serviciul Tap to Phone, soluție care le permite comercianților să accepte plăți contactless prin intermediul unui smartphone, nefiind nevoie de echipamente și costuri suplimentare.
 

2. Maturizarea cripto

Oamenii fac schimb de monede de peste 5000 de ani, așadar segmentul cripto, privit în tot acest ansamblu, este încă la început. Totuși, noutatea nu a fost o piedică în captarea atenției consumatorilor, investitorilor sau factorilor de decizie. Deși rămâne de văzut ce rol vor juca aceste tehnologii în viitorul banilor, un lucru este clar: terenul este pregătit pentru o adoptare pe scară largă a criptomonedelor.

Mai mult de jumătate dintre adulții familiarizați cu termenul de criptomonede chestionați de Visa au declarat că ar dori ca banca lor să ofere criptomonede, iar aproape 40% dintre deținătorii de criptomonede au spus că ar putea schimba banca cu una care oferă produse cripto[3]. Un număr semnificativ de bănci centrale evaluează posibilitatea emiterii de monede digitale, iar altele au deja în plan proiecte pilot. Devine, astfel, din ce în ce mai clar că instituțiile financiare vor avea nevoie rapid de o strategie pe segmentul cripto, o strategie care să ajute consumatorii să se conecteze ușor și în siguranță la ecosistemul cripto.
 

3. ”Consumerizarea” plăților B2B

Multe dintre evoluțiile recente ale plăților pentru consumatori au fost determinate de o concentrare sporită pe experiența și nevoile clientului. Așteptările consumatorilor înregistrează însă o schimbare atât de amplă, încât accesul la instrumentele financiare globale devine  tot mai rapid, digital și transparent, aproape personalizat. Dar nu trebuie uitat faptul că relațiile între afaceri sunt intermediate tot de oameni, iar aceștia se întreabă de ce nu se pune același accent pe inovație, confort, securitate și viteză și în ceea ce privește ecosistemul business-to-business. De aceea, ne așteptăm să vedem o “consumerizare” în creștere a plăților business-to-business.

Aceasta înseamnă abordări diferite pentru diferite segmente ale acestei piețe. De exemplu, creșterea comerțului electronic a contribuit la plăți digitale mai sigure și mai rapide. În același timp, noi scheme și rețele de plată sunt create și proliferează, iar fintech-urile și alți jucători nou-intrați pe piață dezvoltă soluții cu potențial de a remodela circulația transfrontalieră a banilor.

Iar pe măsură ce plățile în timp real, transparența și trasabilitatea acestora, precum și experiența consumatorilor de a efectua plăți se îmbunătățesc și se modernizează, ne așteptăm să vedem o presiune în creștere pentru îmbunătățiri similare în ceea ce privește circulația fondurilor pe segmentul business-to-business.
 

4. Open banking

Open banking-ul este unic, în sensul în care oferă avantaje atât pentru consumatori, cât și pentru companii. În câteva cuvinte, operațiunile bancare deschise se referă la recâștigarea de către consumatori a proprietății asupra datelor personale. Astfel, prin intermediul interfețelor de programare a aplicațiilor (API), operațiunile bancare deschise permit partajarea datelor financiare ale consumatorilor, cu consimțământul acestora, cu terțe părți de încredere care dezvoltă noi produse și servicii financiare inovatoare pentru a îmbunătăți viața financiară a consumatorilor.

Noi vedem open banking-ul ca o parte a eforturilor de a așeza consumatorii în centrul ecosistemului de plăți, oferindu-le acestora putere de decizie cu privire la propriul profil financiar. Considerăm că adevărata promisiune a open banking-ului face ca, în cele din urmă, viața financiară a consumatorilor să fie mai fiabilă, mai sigură și mai simplă.

Ultimii doi ani ne-au arătat că viitorul poate fi greu de înțeles și chiar mai greu de previzionat. Chiar dacă unele turbulențe neprevăzute pot apărea, credem că, în noul viitor digital, afacerile cel mai bine pregătite să depășească orice provocare sunt cele care pun cu adevărat consumatorii în centrul activității lor, fiind permanent atente la nevoile și cerințele acestora.

 

[1] Visa 2021 Q4 earnings report

[2] https://annualreport.visa.com/chairman-and-ceo-message/default.aspx

[3] The Crypto Phenomenon: Consumer Attitudes and Usage

Tag: Payment trends Tag: Global Perspectives Tag: Payment technology