Security

Cumpărături în siguranţă pentru sărbători fericite

10 sfaturi pentru o experiență de shopping fără griji

Cumparaturi de sarbatori

În perioada sărbătorilor, apetitul consumatorilor pentru cumpărături crește semnificativ, şi odată cu el şi volumul de tranzacții online și în magazine. Acest context favorabil este exploatat de infractorii cibernetici, care își intensifică activitățile de fraudă, profitând de vulnerabilitatea consumatorilor grăbiţi şi preocupaţi de alegerea cadoului perfect pentru cei dragi. Potrivit raportului Visa Holiday Edition Threats Report, anul trecut în perioada sărbătorilor rata fraudei la comercianți a crescut cu 11%.

Pentru a evita suprizele neplăcute la cumpărături, nu doar în perioada sărbătorilor, ci pe tot parcursul anului, Visa oferă 10 sfaturi pentru shopping în siguranță:  

1. Cumpărați doar de pe site-uri sigure și de încredere

Verificați că adresa URL începe cu "https" și are alături un simbol cu imaginea unui lacăt. Aceste două elemente indică faptul că site-ul este sigur și utilizează criptarea pentru a vă proteja datele.

2. Fiți prudenți cu privire la oferte care par mult prea bune ca să fie adevărate

Escrocii își atrag adesea victimele cu oferte incredibile. Dacă o ofertă pare prea bună ca să fie adevărată, probabil că așa este.

3. Folosiți metode de plată sigure

Cardul oferă adesea o protecție mai bună împotriva fraudei decât alte metode de plată. Verificați temeinic înainte de a face transferuri directe de bani sau transferuri către alte persoane prin aplicații mobile, deoarece acestea sunt vizate cu precădere de infractori.

4. Fiți atent la e-mailuri și mesaje

Înșelăciunile de tip phishing sunt frecvente în perioada sărbătorilor. Nu dați clic pe linkuri din e-mailuri sau mesaje nesolicitate. În cazul mesajelor primite de la companii, verificați întotdeauna cu serviciul lor de asistență pentru clienți înainte de a furniza informații personale.

5. Instalați cele mai recente versiuni de software pentru sistem și aplicații  

Actualizările regulate includ adesea setări de securitate care protejează împotriva noilor tipuri de amenințări cibernetice. Asigurați-vă că software-ul și dispozitivele sunt actualizate.

6. Utilizați parole puternice și unice și activați autentificarea cu doi factori

Fiecare dintre conturile dvs. online ar trebui să aibă o parolă unică și activată cu autentificare cu doi factori (2FA) pentru a-l face mai dificil de accesat pentru infractori.

7. Monitorizați-vă atent contul bancar și tranzacțiile cu cardul  

Verificați în mod regulat extrasul de cont pentru a identifica potențiale tranzacții neautorizate și activați opțiunea de alerte pentru a primi notificări în timp real privind plățile făcute. Dacă sesizați ceva suspect, anunțați imediat banca.

8. Atenție la organizațiile de caritate false

Escrocii profită adesea de perioada sărbătorilor pentru a crea organizații de caritate sau fundații false. Verificați întotdeauna organizația respectivă înainte de a face o donație, astfel încât să vă asigurați că generozitatea dvs. ajută o cauză reală.

9. Protejați-vă informațiile personale

Nu furnizați informații personale decât dacă este necesar. Având în vedere că infractorii utilizează inteligența artificială pentru a imita vocile, fiți prudent cu privire la orice solicitare de a furniza informații personale - chiar dacă mesajul pare că provine de la un prieten sau un membru al familiei.

10. Evitați să faceți cumpărături când sunteți conectat la rețele Wi-Fi publice

Rețelele Wi-Fi publice sunt adesea neprotejate și pot fi o țintă pentru hackeri. Este mai sigur să faceți cumpărături de pe o rețea Wi-Fi sigură ca cea de acasă sau să utilizați VPN.

Raportul Visa Holiday Edition Threats Report anticipează o creștere a fraudei în perioada sărbătorilor, atât pentru tranzacțiile cu cardul în magazine, cât și online, pe fondul creșterii semnificative a activității sezoniere în comerț și turism. De asemenea, raportul identifică cele mai folosite tactici frauduloase în perioada sărbătorilor și a reducerilor de început de an:

  • Skimming online:  Intensificarea cumpărăturilor online creează noi oportunități pentru infractori de a sustrage de la comercianți date privind conturile clienților și de a le folosi pentru a comite fraude.
  • Phishing și inginerie socială:  Progresul înregistrat în ultimul an în domeniul inteligenței artificiale (AI) oferă infractorilor posibilitatea de a crea campanii de phishing extrem de personalizate, ceea ce face și mai dificil pentru consumatori să identifice falsurile. Pentru a atrage victimele, infractorii  creează, de asemenea, site-uri de phishing, folosind adesea malvertising (publicitate dăunătoare) și alte tactici ilicite de optimizare pentru motoare de căutare (SEO) pe site-uri de comerț cu produse sau servicii.
  • Skimming la ATM / POS:  Odată cu creșterea traficului de clienți la magazinele fizice și bancomate, infractorii vor viza probabil terminalele ATM și POS cu atacuri de skimming.
  • Ocolirea parolelor dinamice (OTP):  Visa a identificat diverse scheme pe care infractorii cibernetici le folosesc pentru a ocoli parolele dinamice de tip OTP (one-time-passcode) și a obține astfel acces la conturile deținătorilor de carduri. De exemplu când victimele încearcă să facă o achiziție pe site-uri de phishing, escrocii fură datele cardului și le folosesc pentru a face achiziții frauduloase pe alte site-uri. Pentru a ocoli autentificarea cu doi factori, infractorii trimit șabloane OTP, în care victimele introduc parolele dinamice pe care apoi escrocii le folosesc pentru finalizarea achizițiilor frauduloase.
  • Furtul cardurilor fizice:  Infractorii pot încerca să fure fizic cardurile și/sau telefoanele consumatorilor în magazine aglomerate, în centre comerciale sau parcări.

Pentru Visa, securitatea este permanent o prioritate absolută. În ultimii cinci ani, compania a investit peste 10 miliarde de dolari în tehnologie, inclusiv pentru a reduce frauda și a spori securitatea rețelei. Peste o mie de specialiști protejează rețeaua Visa de malware, atacuri de tip zero-day și alte amenințări cibernetice, 24/7. De altfel, în primele șase luni ale anului 2023, Visa a ajutat la prevenirea unor fraude în valoare de 30 de miliarde de dolari, fără ca mulți dintre deținătorii de carduri să realizeze că erau expuși riscului unei potențiale tranzacții frauduloase. Încurajăm consumatorii să rămână vigilenți în această perioadă și să aibă grijă unde fac cumpărături și cu cine își împărtășesc informațiile, pentru a nu deveni victima unei înșelătorii.

Pentru mai multe informații, vizitați site-ul visa.com/security.

Tag: Payment Security Tag: Fraud Tag: Digital commerce Tag: Visa Research