Innovation

Retrospectivă 2021: cum au evoluat plățile și către ce ne îndreptăm?

2021 în cifre și inovații

Paying contactless with the card at the checkout

 

2021 a fost anul tranziției de la șocul pandemic la speranța revenirii la normalitate, în urma căruia rămânem cu perspective noi și chiar certitudini despre lumea post-pandemie. Pentru plățile electronice, 2021 a fost încă un an de transformare digitală radicală și de creștere remarcabilă.
 

Dacă la începutul pandemiei renunțarea la numerar a fost, în multe cazuri, o simplă măsură de igienă, creșterea plăților electronice în 2021 a fost alimentată, în primul rând, de faptul că lumea – de la consumatori la comercianți – a înțeles mai bine avantajele acestora: comoditate, rapiditate și siguranță.

Contextul pandemic a ajutat la schimbarea mentalităților, dar nu trebuie pierdut din vedere că nicio transformare majoră nu ar fi fost posibilă fără inovațiile majore din ultimii ani -  contactless, tokenizare, portofele electronice sau plăți mobile. Toate acestea au transformat radical experiența de plată și au înclinat definitiv balanța în favoarea plăților digitale.

România s-a aflat într-o poziție excelentă în tot acest context, datorită infrastructurii de plată moderne și a entuziasmului cu care consumatorii au adoptat noile tehnologii, ceea ce a permis multor afaceri mici și mijlocii să înceapă să accepte plata cu cardul sau să-și extindă activitatea în mediul online pentru a putea rezista mai bine pandemiei.

Iar cifrele de anul trecut confirmă fără echivoc această schimbare de paradigmă. Datele Băncii Naționale indică o creștere cu 33,5% a valorii totale a plăților cu cardul în 2021, cu o contribuție relativ egală a plăților în magazin (+33%) și a celor online (+34%). Numărul tranzacțiilor a depășit 1,3 miliarde de plăți în cele patru trimestre, în condițiile unei creșteri anuale de 16% a rețelei de acceptare, care a ajuns la 148 de POS-uri la fiecare 10.000 de locuitori. Comparativ cu 2019, valoarea totală a plăților cu cardul a crescut cu 57,5%.

Tranziția către noile tehnologii nu este ușoară, dar Visa este constant preocupată de sprijinirea directă a micilor comercianți, iar anul trecut aceasta s-a concretizat în lansarea platformei #MarileAfaceriMici, prin care IMM-urile pot accesa atât informații despre soluțiile de digitalizare disponibile pentru afacerile lor, cât și oferte speciale de la partenerii locali, ajutându-le să se adapteze la noua realitate economică.

O altă inițiativă Visa dedicată în special micilor comercianți a fost extinderea serviciului Tap to Phone. Această soluție inovatoare le permite comercianților să accepte plăți contactless prin intermediul unui smartphone sau a unei tablete, nefiind nevoie de echipamente suplimentare. Micile afaceri au acum la dispoziție un produs rentabil, ușor de instalat, care îi ajută să acceseze rapid economia digitală, să prevină pierderile de vânzări și să îşi îmbunătățească fluxul de numerar prin acceptarea plăților contactless oriunde, oricând și pentru orice sumă. România a fost printre primele 15 țări din lume în care acest serviciu a fost implementat, iar soluția este deja utilizată de afaceri din diverse sectoare.

Tot o poveste de succes pentru Visa în România în 2021 a fost contribuția directă la digitalizarea sectorului public, prin participarea în programe de mobilitate urbană care au permis municipalităților locale să extindă acceptarea contactless în sistemul de transport public. Călătoriile cu cardurile Visa contactless sunt acum posibile în 18 orașe din România, care acoperă circa o treime din populația țării.

Observăm un interes tot mai mare din partea autorităților privind utilizarea plăţilor electronice nu doar în transportul public urban. De exemplu, plățile de taxe și impozite online au avut, la rândul lor o dezvoltare exponențială. Pe platforma Ghișeul.ro, au fost efectuate anul trecut plăți de peste 1 miliard de lei, mai mult decât în perioada 2011-2020 cumulat, potrivit datelor Autorității pentru Digitalizarea României (ADR).

Există astfel toate perspectivele ca digitalizarea plăților să continue într-un ritm accelerat în 2022, pe măsură ce investițiile în extinderea și îmbunătățirea modalităților de plată continuă. Printre tehnologiile majore așteptate să țină capul de afiș în 2022 sunt plățile în cloud, tehnologia Tap to Phone, transferul de bani în timp real între persoane și/sau companii, criptomonedele și transformarea dispozitivelor IoT în instrumente de plată.

De altfel, la nivel global, Visa a anticipat deja aceste tendințe, iar anul trecut au fost lansate servicii de consultanță crypto în cadrul diviziei Visa Consulting & Analytics. În zona IoT, un parteneriat cu Daimler Mobility va oferi plăți „native” în mașină începând din primăvara acestui an. Totodată, noua platformă Visa Acceptance Cloud își propune să transforme aproape orice dispozitiv conectat într-un terminal de plată prin transferarea în cloud a software-ului de procesare a plăților încorporat în prezent în fiecare dispozitiv de acceptare.

Pandemia va trece mai devreme sau mai târziu, dar ceea ce va rămâne cu siguranță este progresul digital. Mai multe despre schimbările din ultima perioadă, preferințele de plată ale consumatorilor și tendințele care prind tot mai mult contur în peisajul plăților, în articolul următor.

Tag: Payment trends Tag: Mobile payments Tag: Urban Mobility Tag: Digital commerce