Innovation

În 2024, plățile devin globale, accesibile, personalizate și interoperabile

Reluarea călătoriilor de vacanță și ascensiunea Inteligenței Artificiale completează cele 6 trenduri de plată pe care urmează să le vedem în 2024.

Payment trends

Industria plăților nu este altceva decât o lume în continuă schimbare, iar anul 2024 promite să ne surprindă din nou.

La nivel macro, ne așteptăm la o inversare a normelor acceptate în anii trecuți: afacerile exclusiv locale se extind la nivel global, tehnologiile folosite inițial cu circuit închis devin accesibile la scară largă, soluțiile universale ajung din ce în ce mai personalizate, iar rețelele care înainte funcționau  de sine stătătoare devin acum interoperabile. Dacă pe lângă acestea adăugăm puterea revoluționară a Inteligenței Artificiale și reîntoarcerea consumatorilor la călătorii, avem o imagine destul de clară asupra modului în care se conturează peisajul plăților în 2024.

1. Antreprenorii și afacerile locale se extind pe plan internațional

Indiferent dacă vorbim despre economia creatorilor de conținut și cea colaborativă sau despre comerțul online și  în cadrul magazinelor fizice, 2024 este anul globalizării. Mentalitatea businessurilor, deopotrivă mici sau mari, s-a schimbat considerabil de la activarea pe plan local la integrarea într-o economie digitală globală.

Aproximativ 4 din 5 afaceri mici (79%) văd vânzările internaționale ca pe un accelerator pentru creșterea businessului, iar în jur de 72% dintre consumatori spun că se simt confortabil să cumpere de la comercianți din alte țări, ceea ce confirmă că suntem pregătiți pentru această nouă etapă a comerțului.

Plățile digitale pun la dispoziția micilor afaceri oportunități de dezvoltare care le permit să ajungă la noi consumatori, să accepte cu ușurință plăți sigure, să urmărească și să monitorizeze cheltuielile, să crească securitatea și siguranța businessului, să îmbunătățească eficiența activității și să aibă o creștere mai rapidă ca niciodată. Astfel, cu ajutorul inovațiilor în materie de plată care permit antreprenorilor să acceseze câștigurile în timp real sau să accepte cu ușurință plățile de la consumatori și de alte firme, încasarea veniturilor a devenit extrem de simplă. Soluțiile de plată precum cardurile virtuale facilitează totodată fluxul de numerar, puterea de cumpărare și capabilitățile de management al achizițiilor necesare ca IMM-urile să poată prospera în lumea digitală actuală.

În 2024, ne așteptăm ca întreprinderile mici și foarte mici să beneficieze de pe urma unei digitalizări sporite care să accelereze și să protejeze plățile, ceea ce le va permite să se extindă mult mai ușor la nivel internațional.

2. Interoperabilitatea câștigă teren

Confortul și viteza plăților digitale au transformat modul în care transferăm banii, atât pe plan local, cât și în afara granițelor. Însă, explozia rețelelor și a metodelor de plată – de la aplicații și portofele digitale pentru transfer, până la blockchain, împreună cu infrastructura de plăți deja existentă – au dus la o experiență deficitară pentru clienți, întrucât fiecare soluție funcționează adesea în cadrul propriului ecosistem.

Însă, acest lucru este pe cale să se schimbe. Având în vedere că jucătorii din domeniul plăților acordă prioritate interoperabilității, vom vedea în curând un flux mult mai intuitiv și eficient pentru transferul banilor – unul în care plata între mai multe servicii este la fel de simplă ca și utilizarea unuia singur, înlăturând barierele și aducând o multitudine de beneficii utilizatorilor finali, instituțiilor financiare și clienților corporate, fintech-urilor și furnizorilor de aplicații deopotrivă. Ne așteptăm să vedem mai multe tehnologii dezvoltate pentru a ajuta atât consumatorii, cât și companiile, să navigheze în mediul complex al transferurilor transfrontaliere.
 

3. Infrastuctura deschisă eficientizează plățile și facilitează comerțul

Astăzi, dacă o soluție tehnologică nu se potrivește consumatorilor, aceștia pot să o ocolească pentru că au la dispoziție o multitudine de alte opțiuni mult mai eficiente, simple și convenabile. Iar plățile nu fac excepție de la aceste așteptări.

În 2024 ne îndreptăm către o infrastructură mult mai modulară, independentă de folosirea unei singure platforme pentru tehnologia plăților, care să permită businessurilor să ofere consumatorilor tipul de experiență pe care și-o doresc.

Ce presupune mai exact acest lucru? Înseamnă ca afacerile să poată folosi produsele și serviciile de care au nevoie pentru a întâmpina așteptările clienților în materie de plăți. Nu ai o soluție eficientă de plată bazată pe token? Poți adăuga una în palmaresul businessului tău. Ai nevoie de o experiență omnichannel superioară? Implementează una fără să afectezi funcționarea procesatorului de plată. Serviciile de plată independente de rețea creează soluții de tip „plug-and-play” care vor rezolva probleme cu adevărat complexe.

Nu numai că vom vedea mai multe companii de plăți care își vor transforma infrastructura folosind aceste tipuri de instrumente, ci din ce în ce mai multe afaceri vor beneficia de astfel de capabilități noi. Ca urmare, lumea comerțului va ajunge mult mai ușor de operat.
 

 

4. Consumatorii se așteaptă la soluții personalizate. Prin serviciile oferite, comercianții, băncile și instituțiile financiare, pot răspunde acestor așteptări

Așteptările consumatorilor modelează mai mult decât infrastructura de plăți. Aceștia își doresc o experiență adaptată propriilor nevoi. Fie că ești un comerciant sau o bancă, pentru a oferi rapid clienților experiența dorită, poate fi nevoie de îmbunătățirea resurselor tehnologice sau e posibil ca  procesul cu care consumatorii erau obișnuiți să se complice destul de mult. Drept urmare, din ce în ce mai multe businessuri apelează la soluții ale partenerilor sau servicii externalizate pentru crearea unei experiențe optime, fără a fi nevoiți să implementeze noi funcționalități și procese care pot fi costisitoare și fără succes.

Încrederea din ce în ce mai ridicată acordată plăților digitale aduce cu sine presiunea de a realiza astfel de schimbări – iar deciziile luate astăzi de către comercianți, bănci și instituțiile financiare se vor resimți în următorii ani de activitate ai businessului. Aceste îmbunătățiri pot servi drept un mijloc de deblocare a potențialului și eficienței afacerii, ajutând la consolidarea încrederii  consumatorilor și la o evoluție rapidă într-o perioadă în continuă schimbare.
 

 

5. Inteligența Artificială (AI)  aduce noi oportunități și provocări în segmentul plăților

La scurt timp după lansarea Modelelor de Învățare a Limbajului (Language Learning Model - LLM), Inteligența artificială generativă a început să fie folosită în combaterea fraudei, mai exact pentru a analiza și învăța dintr-o cantitate de date fără precedent comparativ cu modelele predictive tradiționale. Următoarea generație AI are potențialul de a prelua date din mai multe domenii și de a genera noi informații, ajutând la antrenarea instrumentelor de fraudă pentru a lua decizii mai informate și mai precise atunci când trebuie să diferențieze tranzacțiile frauduloase de cele legitime.

Inteligența artificială generativă va transforma, de asemenea, și modul în care lucrăm, îmbunătățind și eficientizând procesele de dezvoltare și livrare a produselor. La Visa, observăm deja o îmbunătățire de 30% a productivității în activitatea de programare, întrucât sarcinile repetitive care consumă mult timp (de exemplu, generarea de cod boilerplate) sunt gestionate cu succes de către instrumentele Gen AI, permițând inginerilor să se concentreze pe scrierea de cod valoros care să diferențieze produsele pe piață.

Inteligența artificială aduce noi provocări și în domeniul plăților. Pe măsură ce instrumentele de inteligență artificială generativă devin din ce în ce mai avansate, acestea încep a fi folosite și de către infractori pentru a crea atacuri de phishing mult mai realiste, ceea ce face mai dificilă detectarea erorilor de ortografie și gramatică care îi demascau în trecut. Toate acestea impulsionează atât afacerile, cât și consumatorii, să se adapteze unui peisaj în care amenințările se află și ele în continuă schimbare.
 

6. Călătoriile revin în forță

După perioada nefastă a pandemiei, călătoriile revin în forță și se estimează că vor avea în continuare o creștere puternică pe parcursul următoarelor luni. Ce determină această trend? Printre motive se numără dorința unor vacanțe relaxate și lipsite de griji, după disconfortul din călătorii adus de COVID în ultimii ani.

Potrivit studiului „Intenții de călătorie și plată” în 2023 realizat de Visa, peste 70% dintre călători sunt conștienți de creșterea costurilor de vacanță, însă cei mai mulți nu se lasă descurajați, drept dovadă doar 4% spun că plănuiesc să restrângă planurile de călătorie. La nivel global, aceștia iau în considerare organizarea în medie a 2 călătorii de vacanță în următoarele 12 luni, iar cei cu venituri ridicate visează chiar la mai multe concedii în 2024.  

Însă, nu toate aspectele legate de călătorii sunt lipsite de consecințele pandemiei. Preferința de a avea flexibilitate în organizarea călătoriilor se menține în continuare, la fel și prioritatea acordată  condițiilor de siguranță și curățenie la alegerea opțiunilor de cazare.

Mai mult, atunci când vine vorba de cumpărături, călătorii optează pentru experiențe de plată sigure și digitale, care nu implică atingerea dispozitivelor de plată.

În timp ce mulți turiști sunt conștienți de existența turismului sustenabil, cercetarea realizată de Visa și Oxford Economics arată că 41% dintre turiștii participanți simt că nu au suficiente informații despre aceste opțiuni sustenabile, iar 36% consideră că informațiile disponibile nu au credibilitate. Astfel, soluțiile precum parteneriatul Visa cu Ecolytiq, unde consumatorii pot vedea emisiile de carbon estimate pe baza tranzacțiilor lor și Travalyst, o inițiativă globală de a călători sustenabil care oferă consumatorilor informații mai consistente și transparente, începând de la cazare și până la zboruri, pot ajuta la rezolvarea acestui decalaj.
 

 

Beneficiile unei lumi în continuă schimbare

Schimbarea poate fi benefică, mai ales atunci când presupune rezultate mai bune pentru consumatori, afaceri, comunități și economii. Iar dacă schimbarea înseamnă o lume în care afacerile mici pot contribui din ce în ce mai mult la o piață globală, iar infrastructura deschisă și serviciile externalizate vor permite băncilor, instituțiilor financiare, afacerilor și consumatorilor să obțină soluțiile de care au nevoie, atunci așteptăm cu nerăbdare să vedem noutățile care urmează până la finalul acestui an!

Dacă vrei să afli mai multe trenduri în materie de plăți, accesează Studiul global despre intențiile de călătorie din cadrul Visa Business and Economic Insights și Lucrarea despre accelerarea sustenabilității în turism, realizată de Visa Economic Empowerment Institute.

Tag: Financial Inclusion Tag: Payment trends Tag: Artificial Intelligence